xmlns:fb='http://www.facebook.com/2008/fbml' SERAM KELIWON: MARILAH KITA BERFIKIR SEJENAK

BUAT DUIT DENGAN MUDAH DIRUMAH

Free Search Engine Submission

LAMAN POPULAR

MARILAH KITA BERFIKIR SEJENAK

Jika dihitung berapa kalikah aku terserempak dengan kisah aneh dalam hidupku..pasti aku takkan berjaya untuk mengiranya kerana terlalu banyak yang tak masuk akal.Sebab itulah ada pepatah orang tua mengatakan " cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar "
Ayat peribahasa ini amatlah sesuai untuk golongan manusia yang menidakkan ciptaan Allah yang selain daripada yang terlihat dan tidak terlihat oleh mata kasar..

Keistimewaan yang ada padaku hanyalah sekadar dapat merasai suasananya...tidak lebih dari itu.Ada juga dari rakan-rakanku yang hanya dapat mendengar..dan yang lain hanya dapat merasuk ..dan tidak kurang juga boleh melihat dengan jelasnya...




Kenapa kita tidak boleh melihat dengan pasti apakah yang menghantui kita??seharusnya kita merujuk kepada Ayat - ayat suci Al-Quran yang menyatakan bahasa makhluk halus dicipta dari bahan-bahan yang Allah tentukan.Malaikat daripada cahaya,iblis dan syaitan daripada api dan manusia daripada tanah..

Juga kita harus sedar bahawa kita bukanlah diciptakan dari unsur yang terbaik,dari tanah yang kotor dan hitam , Allah telah menyempurnakan sifat kita sebaik-baiknya.

Tetapi kita sentiasa diganggu oleh makhlus halus yang terdiri hanya satu - syaitan.

Dan kita seharusnya atau mungkin merasa takut kerana kita tidak dapat melihat makhlus halus itu.Diibarat oleh ustaz yang memberikan ceramah di masjid tempatku...jika kita dapat melihat musuh didepan kita dan menyerang kita..setangkasnya kita cuba mengelak dan melawan dengan sedaya upaya kita..tetapi bagaimana jika kita hendak melawan musuh yang kita tak pasti?? bolehkah kita menghayunkan penumbuk kita sewenang-wenangnya dan hanya terkena angin..pasti kita akan menjadi tidak keruan tatkala kita tidak berhasil menewaskan musuh dan diejek-ejek dengan kata-kata yang nista???

Dan Allah S.W.T amatlah bijaksana...membekalkan akal supaya kita berfikir..memberi emosi agar kita bertindak dan memberikan jalan agar kita bertahan iaitu dengan ayat -ayat suci Al-Quran....

Tertarik saya berkongsi dengan pembaca dan mengajak anda semua berfikir mengapa ayat -ayat dari Al-Quran ini dibaca dengan taranum..alunan dan mempunyai harakat , rules yang tersendiri???

Jika kita melihat kanak -kanak di tadika..apabila guru menyuruh mereka menyampaikan bacaan ataupun sebuah cerita dari petikan buku teks..serta merta terjadi alunan natural dalam penyampaian tadi.Ini kerana ingin menarik perhatian pendengar supaya mengikuti cerita itu...

Seperti saya...saya tidak belajar bahasa arab ( suatu hari pasti sayan akan mempelajarinya..) sehinggalah saya membaca perterjemahan Al-Quran itu.Ayat dari surah Al -Iqraq amatlah menarik perhatian saya dalam mendalami ayat nya..Maafkan saya...janganlah anda menganggap saya terlalu alim sehingga dapat mengetahui maksud tersirat....Saya hanya membacanya daripada fahaman agama saya yang cetek dan mengambil bahasa yang mudah..

"bacalah " ayat pertama dari petikan ayat itu menginsafkan saya,tidak mungkin saya begitu pandai menaip , mengeluarkan idea atau pun menzahirkan pengalaman saya jika saya tidak merujuk sesuatu.Baca apa-apa bahan menjadi routine saya sepanjang hayat....

dan saya amat bersyukur kerana diberikan peluang oleh Allah S.W.T kerana dengan rezekinya...
saya dapat MEMBACA....